diumenge, 16 de setembre del 2007

5/9 - El Calafate: Perito Moreno

8h30. L’autobús ens passa a buscar i comença la primera excursió Patagònica. Parque Nacional de los Glaciares, Perito Moreno.
Uns tres quarts d’hora després estem embarcant en el braç Rico del llac Argentino, d’un color blau-lletós al.lucinant, en direcció de la glacera Perito Moreno, costat sud.
Ens expliquen, l’últim trencament es va produir el 2006, però el pas ja torna a estar obstruït.
La llengua del Perito és la única de les diferents glaceres que no està en retrocés. Això vol dir que dia a dia aquesta s’apropa més i més a la península de Magallanes, que té al davant. En un moment, col.lisiona, cavalca en la península i obstrueix el canal entre el braç Rico i el llac en si. El nivell de l’aigua comença a augmentar en el braç, en ocasions l’augment ha sigut de fins a 11m. Però l’aigua s’obstina en seguir el seu curs natural i desgasta constantment la llengua, fins a produir-hi una obertura. L’aigua s’hi escola, provocant així una erosió irreparable i en tres dies l’esfondrament d’aquella part de la glacera. I el procés torna a començar.
Arribem a terra i caminem pel bosc fins a l’inici de la glacera. Ens calcem els grampons i comencem una passejada de 45 minuts increïbles per sobre el Perito Moreno. Un bon recorregut, amb les explicacions adequades i el bon humor del grup, que fa d’aquesta una altra de les experiències inoblidables en l’Argentina. I d’això en som conscients.
Durant el camí de tornada a l’embarcació podem apreciar algun despreniment. S’ha d’estar força atent, doncs el soroll que provoca només el sents un cop tot ja ha passat i només arribes a veure les ones provocades. És força impressionant veure com blocs de gel de la mida d’un cotxe cauen a l’aigua. Veure el trencament ha de ser un espectacle impagable.
També em fascina el bosc que hem creuat. Sembla un indret encantat, ple de misteris, arbres arrancats, plens de líquens, petits estancs d’aigua. Tens la sensació d’entrar en un món màgic.
El dia ha sigut dur i cansat, però per guardar-lo a foc en el record. I no serà l’únic, ens queden encara 3 dies pel Parque de los Glaciares.

Patagonia!




----

8h30. El autobús pasa a buscarnos y empieza la primera excursión Patagónica. Parque Nacional de los Glaciares, Perito Moreno.
Tres cuartos de hora después estamos embarcando en el brazo Rico del lago Argentino, de un color azul-lechoso alucinante, en dirección al glaciar Perito Moreno, lado sur.
Nos explican, la última ruptura se produjo el 2006, pero el paso ya vuelve a estar obstruido.
La lengua del Perito es la única de los diferentes glaciares que no está en retroceso. Esto quiere decir que día a día esta se acerca más y más a la península de Magallanes, que tiene al frente. En un momento, colisiona, cabalga en la península y obstruye el canal entre el brazo Rico y el lago en sí. El nivel del agua empieza a aumentar en el brazo, en ocasiones el aumento ha sido de hasta 11m. Pero el agua se obceca en seguir su curso natural y desgasta constantemente la lengua, hasta producir una apertura. El agua se escurre, provocando así una erosión irreparable y en tres días el derrumbamiento de aquella parte del glaciar. Y el proceso vuelve a empezar.
Llegamos a tierra y andamos por el bosque hasta el inicio del glaciar. Nos calzamos los crampones y empezamos un paseo de 45 minutos increíbles por sobre el Perito Moreno. Un buen recorrido, con las explicaciones adecuadas y el buen humor del grupo, que hace de esta otra de las experiencias inolvidables en Argentina. Y de esto somos conscientes.
Durante el camino de regreso a la embarcación podemos apreciar algún desprendimiento. Se debe estar bastante atento, pues el ruido que provoca sólo lo oyes una vez todo ya ha sucedido y sólo llegas a ver las olas provocadas. Es bastante impresionante ver como bloques de hielo del tamaño de un coche caen al agua. Ver la ruptura tiene que ser un espectáculo impagable.
También me fascina el bosque que hemos cruzado. Parece un lugar encantado, lleno de misterios, árboles arrancados, cubiertos por líquenes, pequeñas ciénagas. Tienes la sensación de entrar en un mundo mágico.
El día ha sido duro y cansado, pero para guardarlo a fuego vivo en el recuerdo. Y no será el único, nos quedan todavía 3 días por el Parque de los Glaciares.

Patagonia!